Anmeldelse: ‘Allen v. Farrow’ er en tragisk historie, som desværre efterlader seeren med flere spørgsmål end svar

Foto: Allen v. Farrow/HBO Nordic

Én af 90’ernes største Hollywood-skandaler oplever fornyet relevans efter #MeToo- og #Time’s Up-bevægelsernes retfærdighedstourné i den hemmelighedsfulde filmbranche.

Den 22. februar havde første afsnit af den yderst omdiskuterede dokumentarserie Allen v. Farrow danmarkspremiere på HBO Nordic.

I serien følger vi Mia Farrow, som opnåede stjernestatus for rollen som Rosemary Woodhouse i kultklassikeren Rosemary’s Baby fra 1968, og seriens egentlige omdrejningspunkt, datteren Dylan, der fortæller sin brutalt ærlige version af, hvad der foregik i tiden op til pædofilianklagerne mod adoptivfaderen, filminstruktøren og kultstjernen, Woody Allen, i begyndelsen af 1990’erne.

En utraditionel kærlighedshistorie

Da Woody Allen og Mia Farrow mødes første gang i 1979, slår lynet ned. Til trods for, at Mia er nyskilt fra eksmanden, André Previn, og har syv børn, udvikler den spirende forelskelse sig hurtigt til et reelt kærlighedsforhold.

Parret bliver aldrig gift og bor endda hver for sig i samtlige 12 år, som forholdet varer. Allen interesserer sig ikke synderligt for børn og har heller ingen intention om at udfylde nogen form for faderrolle. Ikke desto mindre lever parret et meget almindeligt familieliv frem til 1985, hvor alt ændres, da Farrow adopterer datteren Dylan.

LÆS OGSÅ: Derfor kæmper vi! 3 øjenåbnende doku-podcasts til din kampdag

Den før så kølige Allen, som altid har vægtet sin frihed over det meste, forandres fuldstændig. Han forelsker sig hovedkulds i den lille pige og stortrives i sin nye rolle som far. Måske endda lidt for meget, for han lader hende stort set ikke af syne, hvilket særligt udvikler sig til et problem, da Dylan bliver ældre. Den intense kærlighed og kvælende opmærksomhed fra faderen bliver for meget for datteren, som reagerer ved at blive gradvist mere indelukket og frygtsom.

På Farrows opfodring opsøger Allen en psykolog, som skal hjælpe med at normalisere forholdet til datteren, og alt synes bedre for en stund …

Soon-Yi-affæren

Af sporet løber det for alvor først på året i 1992, da Farrow finder en stak pornografiske polaroidfotos i Allens lejlighed. Fotos, som viser sig at være af Farrows ældste adoptivdatter, 21-årige Soon-Yi Previn.

Som følge af affæren med Soon-Yi får Allen og Farrows forhold en brat afslutning akkompagneret af adskillige overskrifter i sladderpressen. Situationen forbedres ikke, da Allen og Soon-Yi officielt proklamerer deres forhold som ægte kærlighed trods den åbenlyse aldersforskel.

LÆS OGSÅ: 5 hit-dokumentarer du kan streame i dag

En interessant parallel, som serien drager i forbindelse med Allens meget famøse affære med Soon-Yi, omhandler hans generelle hang til at kombinere ældre mænd med unge kvinder på det hvide lærred. Særligt newyorkerklassikeren Manhattan fra 1979, hvori en 42-årig komedieforfatter har en affære med en 17-årig highschoolstudine, kritiseres for at være et dårligt skjult forsøg på at ‘groome’ seeren til accept af et aldersmæssigt upassende forhold.

Farrow versus Allen

Først til sidst i seriens anden episode præsenteres man for den begivenhed, som bliver central for hele forløbet. Trods Allen og Farrows anstrengte forhold efter Soon-Yi-affæren opretholdes kontakten for at sikre samvær mellem Allen og adoptivbørnene, Dylan og Moses, samt Allen og Farrows eneste biologiske søn, Satchel (senere Ronan).

Da Farrow en sommermorgen i 1992 modtager et opkald fra en veninde, hvis barnepige den foregående dag har set Allen opføre sig mistænkeligt over for Dylan, beslutter hun sig for at spørge datteren, om noget er hændt. Forklaringen videofilmer hun, da hun har i sinde at vise den til Dylans børnepsykolog, som på daværende tidspunkt er rejst på sommerferie.

LÆS OGSÅ: De bedste true crime: 5 dokumentarer, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen

Forfærdet lytter Farrow, mens Dylan beskriver, hvordan Allen har taget hende med op på familiens loft og forgrebet sig på hende seksuelt.

Allen lægger sag an

I kølvandet på Dylans fortælling igangsættes en lavine af kaos, offentlig mudderkast i pressen, beskyldninger om, at Farrow skulle have opdigtet anklagerne som en hævn over Allen og Soon-Yi samt en politiefterforskning. Rasende over Farrows beskyldninger lægger Allen desuden sag an med henblik på at få permanent forældremyndighed over adoptivbørnene, Dylan og Moses, samt sønnen, Satchel. En kamp, som han taber.

Efterforskningen af sagen varer 14 måneder, hvorefter statsadvokat, Frank Maco, som også medvirker i serien, ultimativt må konkludere, at der, trods begrundet mistanke, ikke bør rejses tiltale i sagen, fordi det vil være for traumatiserende for den kun 7-årige Dylan at skulle vidne i en retssal.

LÆS OGSÅ: Lær om seje kvinder gennem historien med Podimo

Nu, mange år efter, er det hjerteskærende at se, hvordan voksne Dylan smerteligt genkalder sig de følelser, hun har måttet kæmpe med efter efterforskningens afslutning. Både skam, skyld, forvirring, ensomhed. Hun forklarer det bedst selv, som om hun føler sig berøvet for muligheden for at forsvare sig selv og lade Allen mærke konsekvenser for sine handlinger. Heldigvis skimtes der også håb for fremtiden, da Dylan møder kærligheden og selv bliver mor til en datter.

En lovende MeToo-fortælling – men med en del løse ender

Allen v. Farrow er en familietragedie fortalt fra Dylan O’Sullivan Farrows perspektiv. En ung, stærk kvinde, der, trods årtiers modstand, holder fast i sin historie og forsøger at tage kontrollen over sit liv tilbage ved at dele sin ubærlige hemmelighed.

Samtidig behandler serien en tilbagevendende problematik i relation til #MeToo-debatten: Kan (og bør) man skille værket fra kunstneren?

Fortælleformen – lige fra anslaget, der i første omgang tegner et idyllisk familiebillede, som tilsværtes af tragedien, da en nærtstående person, som hovedkarakteren nærer dyb tillid til, viser sig at være en seksuel krænker – er ekstremt lig den omdiskuterede dokumentar Leaving Neverland fra 2019, som opererer inden for samme genre og rejser mange af de samme problemstillinger i og med hverken Michael Jackson eller denne series indirekte omdrejningspunkt, Woody Allen, nogensinde har modtaget en dom for overgreb.

LÆS OGSÅ: 5 lydbøger, der får tiden til at forsvinde

En svaghed – som Leaving Neverland i øvrigt også besidder – er, at skildringen er meget ensidig. Set i forhold til, at seriens titel rent faktisk lægger op til en forventning hos seeren om at få præsenteret to sider af samme sag, bliver dette ikke en realitet.

Om det er et bevidst valg at fokusere på at sikre Dylan og de øvrige medlemmer af Farrow-familien den taletid, de er blevet nægtet siden starten af 90’erne eller en agendastyret negligering af eventuelle modargumenter, der måtte findes, kan misforstås som ugennemarbejdet journalistisk, som risikerer at stille seeren mere kritisk end lydhør.

Fakta om ‘Allen v. Farrow’

Instruktør: Kirby Dick, Amy Ziering
Manuskriptforfatter: Kirby Dick, Parker Laramie, Mikaela Shwer, Amy Ziering
Medvirkende: Dylan O’Sullivan Farrow, Mia Farrow, Ronan Farrow, Fletcher Previn, Casey Pascal, Priscilla Gilman, Frank Maco, Claire Dederer, Alissa Wilkinson
Antal afsnit: 4
Land: USA
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 22. februar 2021
Dansk streamingtjeneste: HBO Nordic

LÆS OGSÅ: Fra boligkøb til bomber: 5 programmer du skal se i marts

LÆS OGSÅ: Oscar 2021: 5 overraskende Oscar-nomineringer

LÆS OGSÅ: Vi griner så vi ikke græder: Krimi og krampelatter til true crime-entusiasten

Total
3
Shares

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like