Anmeldelse: Alt så fint ud på papiret for ´Good on Paper´

Foto: Good on Paper/Alex Lombardi/Netflix

Den nye RomCom med Iliza Shlesinger i hovedrollen (og som forfatter) er landet på Netflix, og den lever desværre op til titlen.

Filmen Good on Paper virker rigtig god i teorien (on paper – get it?), men virkeligheden er noget helt andet.

Så sidder du med forhåbninger om at skulle læse en rosende anmeldelse af Good on Paper, der strøer om sig med fine superlativer, så bliver du nødt til at gøre op med dig selv, om du skal læse videre. For herfra bliver det kun saltet…

Iliza Shlesinger er kanon

Lad mig starte med at få det uundgåelige af banen. Jeg elsker Iliza Shlesinger. ELSKER hende! Jeg har streamet alle hendes shows, og kan citere flere af de bedste punchlines. Jeg havde billetter til hendes show i Danmark i 2020 (krydser fingre for, at hun kan komme til efteråret).

LÆS OGSÅ: Tjeklisten: Film du skal streame på Netflix lige nu

Jeg kan ej heller afvise, at jeg vil dukke op til hendes show som the Party Goblin (google det, hvis du ikke kender den sketch).

Kort sagt. Jeg eeeeeelsker hende. Hendes komiske timing er solid, hendes monologer er intelligente og humoren er svidende.

Foto: Good on Paper/Netflix

Derfor sad jeg også i bedste fan-girl stil og ventede på, at Good on Paper blev tilgængelig på Netflix. Og nu sidder du måske og tænker, at forventningerne var for høje, og den derfor ikke ville kunne leve op til det, men der tager du fejl! Lad mig forklare hvorfor.

Plottet halter

Simpel handling; kvinde møder mand. De bliver forelskede. Han virker alt for gennemført. Har altid et svar klar på hånden, men er der noget, som knirker et sted?

Den kløgtige veninde skal nok give en hånd med at afklare, om han virkelig er den perfekte mand, han udgiver sig for at være. Det er ikke ligefrem den dybeste tallerken, som er opfundet handlingsmæssigt, men det gør som sådan ikke noget for mig. Hvis komikken er der, kan filmen bære et ret lille plot.

LÆS OGSÅ: 3 podcasts du skal lytte til i september

Problemet her er, at filmen simpelthen svinger så meget i tempo, humor, og handling. Dette er til gengæld noget, som ikke kan bære. Den starter i ét tempo, sætter det lidt i vejret undervejs og tager pludselig en illegal venstredrejning.

Pludselig hopper handlingen lige en del skridt over, og selvom de skal have hatten af for det uforudsete, så taler det desværre ikke til filmens fordel.

Skuespillet er ikke det bedste

Iliza Shlesinger spiller en meta-version af sig selv (Andrea Singer) – en komiker, som stadig forsøger at komme frem i verden, og har en konkurrent, som lykkes med alt. Hun er bitter og kæmper virkelig hårdt.

Foto: Good on Paper/Netflix

Her ser vi noget af Shlesingers fantastiske timing, men det er slet ikke nok til at opveje de resterende skuespilleres præstation. Den sjove sidekick-karakter Margot (spillet af komikeren Margaret Cho) kommer aldrig rigtig til hendes fulde potentiale, da hovedpersonen egentlig skal være den sjoveste.

LÆS OGSÅ: Bille August instruerer ny Netflix-film baseret på Karen Blixen-novelle

Så på en måde bliver det meget dobbeltkonfekt. Og den mandlige hovedrolle? På ingen måde en mindeværdig præstation. Så man sidder som seer med følelsen af, at motoren lige netop er ved at starte, for blot at hoste sig selv ud igen.

Helheden

Når man sidder og kigger på de to tungeste årsager til, at en film kan holde (især når det drejer sig om komedier), så må jeg bare konstatere, at Good on Paper er som den uforudsigelige klovn. Man ved, at klovnen bør være sjov, og den gør da også nogle helt skøre, uventede ting, men som bare stadig ikke er sjove.

LÆS OGSÅ: De bedste dokumentarer på DRTV

Og vi vil så gerne grine af (med?) klovnen, men det er bare ikke sjovt! Bevares, der er nogle overraskelsesmomenter, som fik mig til at grine, men det var nok mest på grund af det uventede i scenen fremfor komikken.

Why Iliza? Why?!

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor denne film er blevet lavet nu. Det virker som om, skelettet er der til at lave en god film, hvis den var blevet gennemarbejdet lidt mere, men nu falder den bare ud af skabet i utide.

Nogle gange lykkes det rigtig godt for stand-up komikere at transmoglyffe dem selv om til skuespillere (Eddie Murphy, Jim Carrey og Ricky Gervaise), nogle gange falder det totalt til jorden, og nogle gange kan man se potentialet er der, men det falder stadig komplet til jorden.

LÆS OGSÅ: Tiden Værd: Film og serier du skal se i september

Good on paper falder under (you guessed it) tredje kategori. Man ved, filmen kunne have været rigtig sjov, sød, svidende, god eller alt muligt andet, men den når bare ikke i mål. Desværre.

Komedien Good on Paper mangler helt enkelt en fastlagt retning for handlingen, og hvad man gerne vil opnå med filmen. Der er mange gode emner i den, alle bliver kort berørt, og så skøjter handlingen videre til næste emne.

Dommen over Good on Paper

Den endelige afslutning på den her svada er nok mest bare den bitre ironi i, at filmens titel også bliver selve konklusionen på Good on Paper. Alt så fint ud på papiret – og når det så skulle stå sin prøve, kunne den ikke levere varen.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: Hvad ´Torsdagsmordklubben´ mangler i skarphed opvejes i dens charme

Det er så vanvittig irriterende og føles helt hånligt. Personligt vil jeg forsøge at slette filmen fra min hukommelse, og ikke lade Iliza stå til ansvar for den. Jeg kommer stadig til at sidde klar til at klaske mig på lårene i Royal Arena, når den tid kommer.

Tre triste stjerner herfra.

Fakta om Good on paper

  • Instruktør: Kimmy Gatewood
  • Skrevet af: Iliza Shlesinger
  • Produceret af: Paul Bernon, Sam Slater, Han West og David Bernon
  • Skuespilere: Iliza Shlesinger, Ryan Hansen, Margaret Cho, Rebecca Rittenhouse m.fl.
  • Steamningtjeneste: Netflix
  • Land: USA
  • Produktionsår: 2021

LÆS OGSÅ: Top 10: De bedste lydbøger på streamingtjenesterne lige nu

LÆS OGSÅ: Se dem mindst én gang i dit liv: De 5 bedste klassikere på Viaplay

Total
6
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like