Anmeldelse: Jake Gyllenhaal spiller fabelagtigt i ‘The Guilty’

Foto: The Guilty/Netflix

Mange amerikanske remakes er kendt for at være dårligere end originalen, men The Guilty holder sig væk fra de typiske faldgrubber.

Dengang den danske thriller Nattevagten blev genindspillet i Hollywood som Nightwatch, endte det i en katastrofe.

The Guilty ligger dog ligaer over som remake af filmen Den Skyldige – og Jake Gyllenhaal bærer en stor del af æren.

Endnu en dansk Hollywood-remake

Amerikanerne er efterhånden notorisk kendt for at lave remakes af film, der som udgangspunkt falder i deres smag, men som ikke er produceret inden for Californiens grænser.

The Guilty, Netflix’ nye thriller, falder netop ind under samme kategori, da den genfortæller Gustav Möllers danske film Den skyldige, der oprindeligt havde Jakob Cedergren i hovedrollen.

Denne nye omgang ‘fra-dansk-til-amerikansk’ afføder grufulde flashbacks for især min egen generation ved mindet om 90’ernes amerikanske remake af Nattevagten – en fin dansk produktion, som Hollywood så nådesløst massakrerede. Ole Bornedals værk endte som måske årtiets dårligste amerikanske krimithriller, der næsten pensionerede en frustreret Nick Nolte som resultat.

Men allerede nu skal alle bekymrede danskere slå koldt vand i blodet: The Guilty sejler udenom de værste remake-rev og ender langt hen ad vejen sikkert i havn.

Kidnappet og uden for rækkevidde

Joe Baylor (Jake Gyllenhaal) er en degraderet politibetjent. I stedet for at patruljere besvarer han nu opkald på alarmcentralen som følge af en ulyksalig episode på jobbet otte måneder forinden.

I sin hverdag bakser han med en separation fra konen, manglende samvær med sin lille datter samt en kommende tur i retten, der skal afklare hans degradering og forhåbentligt få ham tilbage som patruljebetjent igen.

Under sin ene vagt modtager Baylor et opkald fra en kvinde, Emily (Riley Keough), der med Baylors vejledning i at tale i kode, får fremstammet, at hun er blevet kidnappet. Alt for hurtigt bliver opkaldet dog afbrudt, og GPS-lokaliseringen forsvinder fra skærmen, hvilket efterlader en allerede febrilsk Baylor på kanten til desperation.

Personligt korstog

Langsomt men sikkert indleder Baylor et personligt korstog, opsat på at finde kvinden og redde hende ud af kidnapperens kløer – uanset hvilke metoder, der skal tages i brug.

Hurtigt udreder Baylor, at Emily befinder sig i en varevogn, der tilhører hendes voldsdømte eksmand, Henry (Peter Sarsgaard). Med lidt hurtig tænkning og ved hjælp af Emilys hjemmenummer kommer Baylor også i kontakt med hendes lille datter, Abby (Christiana Montoya), der er efterladt alene hjemme med et spædbarn.

Baylor tikker derved langsomt mod et bristepunkt, hvor han fra sin begrænsede position ved alarmcentralens computer inddrager alle ressourcer han kender til, lovlige som ulovlige, for at finde og redde Emily – med tiden og telefonforbindelsen som sin værste fjende. For kan man tage rigtige beslutninger under pres og uden anden vejledning end en telefonsamtale?

Magtesløsheden overføres til os seere

Jeg indrømmer, at jeg ikke har set den oprindelige Den Skyldige, men med det udgangspunkt er The Guilty i hvert fald en åndeløst spændende oplevelse.

Hele dramaet er usandsynligt godt skruet sammen. Man sidder konstant på kanten af sofaen i samme hjælpeløse tilstand som Baylor og higer efter kontrol over, hvad eller hvem der befinder sig i den anden ende af telefonlinjen.

Magtesløsheden ved udelukkende at skulle bruge stemme og blind tillid til at kommunikere under en krisesituation gennemsyrer seeren fuldstændig effektivt. Især på de tidspunkter, hvor man kan høre antydningen af situationen i den anden ende, men Baylor får intet svar på sine tilråb.

Jake Gyllenhaal er fabelagtig

Jake Gyllenhaal er desuden fabelagtig i rollen som den ekstremt følelsesbetonede betjent med udstråling som en tikkende bombe. De spontane og voldsomme udbrud over for kollegerne, det anstrengte forhold til eks-konen samt hans forsøg på at ringe til sin lille datter midt om natten ‘for at sige godnat’ vidner om en mand på afgrundens rand dagen inden hans afgørende retssag. Jake Gyllenhaal guider os igennem hele det emotionelle rod minut for minut.

Gyllenhaals typiske, intense skuespil, som vi blandt andet kender det fra Jarhead, mestrer han endnu til topkarakter. Vandringen over hele følelsesspektret filmen igennem bliver en rutsjebane for os; det i forvejen anspændte publikum.

For det kræver karisma af format at fastholde os i halvanden time uden visuelle effekter eller skift i lokation. Gyllenhaal formår det uden problemer og fastslår endnu engang sit hypnotiserende talent.

Castet excellerer med stemmeskuespillet

Det samme gør sig gældende for de af castet, der udelukkende bidrager med voice acting. I det hele taget er alle de skuespillere, der med stemmen alene bidrager til spændingen, glimrende i deres roller.

Riley Keough er suveræn som den nedbrudte og paniske Emily. Autenticiteten i tonelejet får samtalerne med hende til at lyde som et ægte alarmopkald, som vi kender dem fra true crime-dokumentarer med ægte lydklip.

Hendes blændende præstation henviser dog Peter Sarsgaard lidt til skyggerne i starten, men også han tager revanche senere i filmen. På få minutters dialog kommer Sarsgaard op på Keoughs niveau og beviser, at han uden kropssprog og mimik understreger også Henrys personlige situation.

Otteårige Christiana Montoya som datteren Abby skal ligeledes nævnes her til slut, da hendes version af en traumatiseret datter imponerer stort og er på alle måder på højde med hendes voksne kollegers.

CGI og effekter er unødvendige

The Guilty er i det store hele et hamrende velfungerende thrillerdrama, som brillerer ved at begrænse sin narrativ til en enkelt lokation og derved sætte især Jake Gyllenhaal i et ubetinget spotlight. Og netop fordi han bærer det meste af filmen, er mindst tre af nedenstående stjerner hans personlige fortjeneste.

The Guilty er bare et lysende eksempel på, hvorledes det ikke kræver CGI eller andre effekter, at skrue en højintens og neglebidende historie sammen.

Fakta om ‘The Guilty’

Instruktør: Antoine Fuqua
Manuskriptforfatter: Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen, Nic Pizzolatto.
Medvirkende: Jake Gyllenhaal, Riley Keough, Peter Sarsgaard, Ethan Hawke, Eli Goree m.fl.
Land: USA
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 01. oktober 2021
Dansk streamingtjeneste: Netflix

LÆS OGSÅ: Guide: Film og serier du skal se i efterårsferien

LÆS OGSÅ: Gys og gru: 5 (uhyggelige) film og serier du skal se i oktober

LÆS OGSÅ: Film- & seriequiz til hyggelige stunder

Total
5
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like