Anmeldelse: ’Kærlighed for voksne’ er en velskabt thriller, der oser af lækkerhed

Kærlighed for voksne anmeldelse
Dar Salim som Christian og Sonja Richter som Leonora / Foto: Kærlighed for voksne/Andreas Bastiansen/Netflix

Klaustrofobien er trykkende, og kulden i det trætte ægteskab stråler ud gennem skærmen i Barbara Rothenborgs nye thriller. Når kærligheden mellem to mennesker har lagt sig, kan alt tilsyneladende ske. 

”Langt de fleste mord handler om kærlighed. Faktisk bliver halvdelen af alle mord begået af ægtefællen eller kæresten. Og det handler næsten altid om jalousi og lidenskab.”

Sådan bliver tonen slået an i den psykologiske thriller Kærlighed for voksne, der har streamingpremiere på Netflix d. 26. august. Og vi forstår straks, at intet er, som det ser ud.

Ægteparret Christian og Leonora (Dar Salim og Sonja Richter) har ellers det hele: En lækker funkisvilla i et naturskønt område ved Vejle Fjord, et smagfuldt indrettet hjem med designermøbler, moderne kunst og en stor Mercedes parkeret ude foran – det hele som følge af mandens succesfulde iværksættervirksomhed.

Fremtiden ser lys ud for parret, da deres søn endelig er blevet erklæret rask efter et langt og kompliceret sygdomsforløb. Han står på nippet til at springe ud som student – klar til at gå i gang med at leve sit liv. Leonora på den anden side har for mange år siden opgivet sin lovende karriere som violinist for at være ved sønnens side under hans sygdom.

Dyr bider fra sig

Men under overfladen lurer problemerne. Christian har et forhold til den yngre arkitekt Xenia (Sus Wilkins), der er ansat i hans virksomhed. Da Leonora opdager deres affære og indser, at hun risikerer at blive forladt, reagerer hun instinktivt. Når et dyr bliver trængt op i en krog, bider det fra sig.

For Leonora nægter at blive forladt af sin mand. De har indgået en pagt, og hun har ofret alt for sin familie. Hun vil derfor også tage alle midler i brug for at holde sammen på den. Om det så betyder, at hun må lyve, bedrage, afpresse og det, der er endnu værre.

De usagte ting

Foragten mellem Christian og Leonora er til at tage og føle på. Den isnende kulde i forholdet, understreges af glasspejlinger, der borer sig ned som kiler mellem dem. De kan ikke længere kommunikere ved brug af ord, og mange ting forbliver usagte. Men man kan læse dem i deres trætte og prøvede ansigter.

Den dybfrosne relation står i skarp kontrast til sønnen Johans ungdommeligt kejtede forhold til gymnasieveninden Martha og Christians lidenskabelige affære med varmblodede Xenia. Christian fortæller Xenia, at han aldrig har elsket nogen så højt, som han elsker hende.

Men spørgsmålet er, om ikke Christian her forveksler forelskelse og sex med ægteskabets trofaste kærlighed og loyalitet? ”Gad vide, hvor fantastisk, Xenia synes, du er, når du har siddet i fængsel i fem år?” spørger Leonora ham.

Uro og undergang

Hvad der gemmer sig under vandets overflade er et gennemgående tema i Kærlighed for voksne. Regnen siler ned over Leonora på hendes lange løbeture, hvor hun får afløb for sine indestængte frustrationer over at have opgivet sin karriere som violinist.

Sankthansbålet troner ildevarslende over det spejlblanke vand på fjorden. Og vandet hagler på forruden af bilen, når sporerne fra ugerninger skal slettes i bilvasken.

Endeligt lykkes det Leonora at genindfange sin mand i nettet, da de mødes på Restaurant l’Epuisette (det franske ord for fiskenet). I virkelighedens verden er restaurantscenen optaget ved Olafur Eliassons ikoniske bygning Fjordenhus, som ligger i havnebassinet i Vejle.

Parret bliver forsonet, mens de sidder omgivet af akvarier fyldt med fisk, og det bliver kulminationen på den klaustrofobiske undergangsstemning, man fornemmer hele filmen igennem.

Boblelyde, undervandsstøj og ekko af lyd fra overfladen tegner lydsiden i filmen, der hele vejen igennem akkompagneres af tonerne fra Bachs smukke violinsonater og Beethovens 3. Symfoni. Den skrøbelige, men insisterende violin skaber en grundlæggende følelse af uro og uhygge, der står i skærende kontrast til filmens grufulde scener, som vi også har set det mesterligt udført i fx Gus van Sants Elephant (2003).

Æstetikken i højsædet

Der er virkelig kælet for æstetikken i Kærlighed for voksne, som er den første danske film produceret af Netflix. De smukke naturbilleder, der undervejs også sender et nik til åbningsscenen i Stanley Kubricks Ondskabens Hotel, suppleres af lækre interiører. Alle medvirkende er klædt i skarptskårne jakker, velsiddende pencilskirts og skjorter i fed silke, der nærmest popper ud ad lærredet.

Sjældent har man set så mange velklædte mennesker på en byggeplads. Det virker måske ikke helt troværdigt, men man tilgiver filmen det, fordi hele universet er så hyperæsteticeret.

Hvem ofrer mest?

Kærlighed for voksne er instrueret af Barbara Rothenborg (Madklubben), og hun har klaret transformationen fra Anna Ekbergs bog (pseudonym for forfatter-duoen Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich, der også har skrevet manuskriptet til filmen), af samme navn til filmlærred på forbilledlig vis.

Det er en film, der underholder med et særdeles velturneret plot, og som undervejs tager en masse uventede drejninger. Den handler om kærlighed og ægteskab, lidenskab, sex og mord. Om parforholdets evige kompromiser, og om hvem der ofrer mest i et forhold.

På den måde giver den et sandfærdigt billede af, hvad livets nogle gange barske realiteter kan gøre ved et menneske. Og hvad modgang kan gøre ved et ægteskab.

Filmens eneste virkelige svaghed er den nærmest teateragtige dialog mellem politiefterforskeren (Mikael Birkkjær) og hans datter (Katinka Lærke Petersen), der sætter hele rammen om fortællingen. Her virker instruktionen decideret svag, når den påklistrede og ekstremt velartikulerede samtale skal fungere som katalysator for plottet.

Men til slut åbner efterforskeren en faldlem under seeren og kaster med tilbagevirkende kraft et nyt lys over hele handlingen og måske over seerens eget parforhold. Vi bliver forelskede og gifter os, men vi ved så lidt om hinanden. Kærlighed er ikke for børn.

 

Fakta om ’Kærlighed for voksne’:

Instruktør: Barbara Rothenborg
Manuskriptforfatter: Anna Ekberg
Medvirkende: Dar Salim, Sonja Richter, Sus Wilkins, Mikael Birkkjær, Lars Ranthe m.fl.
Land: Danmark
Produktionsår: 2022
Dansk premieredato: 26/8
Dansk streamingtjeneste: Netflix

LÆS OGSÅ: Vi Elsker Streaming anbefaler: 10 film, du skal se i august

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘The Colony’ fangede aldrig min fulde opmærksomhed

LÆS OGSÅ: Nye film på Netflix i august 2022

Total
1
Shares

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like