Anmeldelse: ‘Skyggen i mit øje’ bringer nyt liv til en glemt historisk hændelse

Foto: Skyggen i mit øje/Miso Film/Netflix

Ole Bornedal sætter fokus på en af Danmarks største krigsulykker med indtryksfyldte elementer og en ligegyldig romance.

Krigsfilmen Skyggen i mit øje er lige landet på Netflix, hvilket er Ole Bornedals fortolkning af fejlbombardementet på den franske skole i København i 1945. Filmen minder danskerne om et glemt kapitel i Danmarks historie, hvor 86 børn og 18 voksne mistede livet. Men på trods af den vigtige påmindelse, har Bornedal skruet for højt op for charmen, når det kommer til historiens fortælling.

Produktion er lige i øjet

En af de mest imponerende elementer ved Skyggen i mit øje er den barneverden, som Bornedal portrætterer. I filmen følger vi skoleeleverne Eva, Rigmor og den tavse Henry, mens de lever et almindeligt skoleliv under Andens verdenskrig. Ikke nok med at seeren får et indblik af, hvordan det var at være barn under en krigstid, hvor folk blev skudt på åben gade, så formår Bornedal også at iscenesætte en autentisk reaktion, efter bomberne rammer. Dette skyldes også det fænomenale udvalg af børneskuespillere, såsom Bertram Bisgaard og Ester Birch, som spiller deres roller til punkt og prikke. Især scenen hvor den traumatiseret Henry (Bertram Bisgaard) tager teten, da brandmændene har brug for hjælp til at tælle børnene, giver et stort indtryk. Som seere kan man være tilbøjelig til at tilgive dårligt skuespil fra børn, men når det kommer til Skyggen i mit øje, er det slet ikke nødvendigt.

Yderligere formår Bornedal også at vise andre menneskeskæbner under fejlbombardementet, hvilket bidrager til filmens spænding. Mens seeren oplever børnenes verden, ser man også, hvordan de britiske piloter forbereder en mission for den danske modstandsbevægelse. Hele måden katastrofen bliver drevet frem på er enormt neglebiddene, da seere kan være velvidende om fejlbombardementets fatale konsekvenser.

Men det er ikke en Bornedal film uden overdrivelser. Instruktøren prøver ihærdigt at understrege sine pointer med det symbolske filmsprog. Vi får blandt andet set æg, der falder og knækker i Rødhættestil, som symboliserer Henrys traume, da han oplever en skudepisode i starten af filmen. Endvidere er det til at overse, men jeg tror, at vi forstod pointen Bornedal.

Modsætninger mødes

Igennem filmen er seeren så uheldig at opleve en af de mest overflødige romancer i films historie. Udover at vi følger de britiske soldater og børnene, så kommer vi også tæt ind på den gudforladte nonne Teresa (Fanny Bornedal) og Gestapo betjenten Frederik (Alex Høgh Andersen). Inden at ulykken træder til, krydser deres veje flere gange, hvor Teresa udtrykker afsky for Frederiks beskæftigelse. Men hendes religiøse tvivl tager over, hvilket resulterer i, at de ender med at kysse. Denne scene er et mærkeligt forsøg på at bringe to modsætninger sammen. Det lugter for meget af en Titanic version af bombeulykken, som ingen spurgte efter. Jeg var lige ved at sukke stort over denne ligegyldige forelskelse, da den tilføjer absolut intet til historien. Heldigvis når denne romance ikke så langt, da ulykken når at komme i gang inden.

Derudover afviger Skyggen i mit øje sig fra andre af Bornedals værker, da grænsen mellem hvem der er de gode og de onde, er enormt flydende. Umiddelbart skulle man tænke, at det er Gestapo betjentene, der udfylder den onde rolle, men igennem den unødvendige romance, oplever seeren, at Frederik vil noget andet med hans liv. Selve karakterudviklingen fungerer godt i forbindelse med filmens handling, da vi ender på det, som det handler om. Nemlig ofrene og deres tragiske skæbner. Selvom dette ikke skulle have været fortalt igennem deres forelskelse, så fremhæver det, hvor tragisk ulykken er. Ingen havde i mente, at dette skulle ske for ofrene, hvilket understreges markant i slutningen, da Frederik forråder sin jobtitel som nazistbetjent og hjælper til.

Når Gud er tavs

Yderligere er Guds eksistens et fremtrædende emne i filmen, hvilket udspiller sig igennem Teresas religiøse tvivl. I desperathed pisker nonnen sig frem til at kunne finde sin tro tilbage, mens hun underviser børnene i Guds navn. I forlængelse af det illustrerer Teresa en blyantsmetafor for eleverne, der forklarer, hvordan Gud ikke altid er til stede, da han tager sig af andre. Eftersom denne metafor får en større betydning, sætter instruktøren spørgsmålstegn ved, om hvorvidt Gud og hans barmhjertighed er der for os, når vi har brug for det. Ud fra filmens perspektiv virker Bornedals konklusion, som et hårdt nej, da flere børn mistede livet den dag.

Hele filmen udfordrer gudssynet om, hvordan uretfærdigheder som fejlbombardementet kan ske, når det er ham ovenpå, som skal passe på os. Ligeledes er det en enormt interessant vinkel, som jeg tror, at mange mennesker kan spejle sig i, eftersom verden er fuld af tragiske hændelser. Det er fedt at opleve en ny vinkel af krigsfilm, da spørgsmålet om Guds eksistens ikke ofte kommer i den varme stol.

En hændelse der aldrig må gå i glemmebogen

For det første skal Bornedal have kæmpe ros for at italesætte en vigtig historisk hændelse, mange danskere dårligt nok havde hørt om før. Filmen giver historien et nyt liv, så vi forhåbentligt aldrig glemmer den igen.

På trods af at Skyggen i mit øje benytter sig af unødvendige romancer og overdrevne symbolske fortællerteknikker, så viser den børnenes vinkel og hvilke tragiske konsekvenser, der fulgte med bombningen. Samtidig er Skyggen i mit øje udfordret af, at publikum kender til historiens resultater i forvejen, men den benytter dette på den bedste måde med dragende øjeblikke og en veludført konstruktion.

Af ovenstående årsager giver jeg Skyggen i mit øje på Netflix 4/6 hjerter, da den først og fremmest fremhæver en tragisk ulykke, ingen dansk instruktør har italesat før. Men den taber lidt point for den ligegyldige romance, da hændelsen om fejlbombardement på den franske skole sagtens kan stå alene.

Faktaboks
Instruktør: Ole Bornedal.
Manuskriptforfatter: Ole Bornedal.
Medvirkende: Alex Høgh Andersen, Fanny Bornedal, Bertram Bisgaard, Ester Birch, Danica Curcic.
Længde: 1 time og 47 minutter.
Land: Danmark.
Produktionsår: 2021.
Dansk premieredato: 28/10-2021.
Dansk streamingtjeneste: Netflix.

LÆS OGSÅ: Oscar-showets største øjeblik havde intet med film at gøre

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Encanto’ er flot, sød og har fede sange, men der er ikke meget nyt

LÆS OGSÅ: Top 10-film på HBO Max lige nu

Total
13
Shares

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like