‘Citizen Kane’ hyldes af filmnørder over hele verden, men er den filmhistoriens klareste stjerne?

Foto: Citizen Kane/Courtesy Everett Collection

Ja, Citizen Kane er stadig verdens bedste film, men jeg gider ikke rigtigt se den længere.

Da Orson Welles gik i gang med at skrive manuskriptet til Citizen Kane med Herman J. Mankiewicz, var det ikke ”bare” en film, de havde i tankerne. Det var en samfundskritisk kommentar og en udfordring til de rigmænd, der havde udnyttet den store depression og den begyndende krig i Europa til at opbygge industrielle imperier.

I særdeleshed var det William Randolph Hearst, der stod for skud. Hearst var kendt for at se stort på journalistisk integritet, og mange tillægger ham den tvivlsomme ære af at være grundlæggeren af tabloid- og sensationsjournalistik. Det kom også til udtryk i en række forskellige måder, hvorpå Hearst angiveligt skulle have lagt pres på filmindustrien og truet med alverdens elendighed til de biografer, der viste filmen.

Der var endda også rygter om en historie om en plantet mindreårig prostitueret på Welles’ hotelværelse, der skulle have fået ham anholdt og smidt i fængsel.

Hearsts pres virkede. For selvom Citizen Kane modtog mange gode anmeldelser, var der ikke mange biografer, der turde tage kampen op mod Hearst.

Derfor blev Citizen Kane godt modtaget i pressen, men umulig at finde nogen steder, før den blev vist i TV i midten af 1950’erne. Og herfra tog det fart.

Et mesterværk af nye tiltag

Der er slet ingen tvivl om, at Citizen Kane har fortjent al den ros, filmen har modtaget gennem årene.

Filmen er ikke bare virkelig god. Den har også introduceret en lang række greb og begreber, der er blevet brugt hyppigt af filmskabere siden.

Det var fx første gang, at en historie blev fortalt gennem flashbacks og på den måde gjorde op med den traditionelle kronologiske fortælleteknik, der havde været standarden. Det var også helt nyt, at historien om en person, blev fortalt af alle andre end personen selv.

Også i måden, filmen er optaget på, var Citizen Kane revolutionerende. Mange af scenerne er filmet nedefra og op, og med alting i fokus. En teknik, der skulle formidle historien gennem personernes øjne.

Der blev også skabt nye standarder for lyd i kraft af nye måder at optage og bruge reallyd samt at inkorporere musik, så det blev mere organisk.

Sådan kan man blive ved med at rose Citizen Kane, for de mange gode idéer og nye tiltag strækker sig også ind i kullissebygning, make-up og redigering af filmen.

Det er intet under, at den blev nomineret til ni Oscars. Den vandt dog kun en enkelt for Bedste Manuskript, hvilket i manges optik skyldes Hearsts korstog mod filmen.

Holder den stadig?

Sammenlignet med mange andre film fra den tidsperiode, er Citizen Kane virkelig moderne i sit udtryk. Det er en god og spændende historie, og der er god grund til at se de, hvis du ikke allerede har tjekket den af på din liste.

Og ligesom andre store historiske værker, burde den helt sikkert være på alles mediemæssige bucket-liste.

Om ikke andet, så for at se, hvordan moderne filmmageri er begyndt. Når du så har set den, kan du – ligesom så mange andre filmsnobber – være med i snakken om det store mesterværk, og de konsekvenser, det har haft for branchen.

Det er skabelsesberetningen, de nye filmteknikker og den succesfulde historie om den lille mand, der tager kampen op mod den store mand, der er med til at gøre historien om Citizen Kane til noget mere end ”blot” endnu en god film.

Ja, for satan!

Det ændrer dog ikke på, at den stadig holder som verdens bedste film. For det gør den. Alt er perfekt, og den har ikke stået på andres skuldre. Rent objektivt set, er alle andre bare efterligninger. Kopier på hver deres egen måde.

Det er innovation og håndværk, der mødes, og skal man drage en parallel, ville det være det samme at sige, at Månelandingen er fesen, fordi i dag kan vi gøre det hurtigere, i farver og med flere eksplosioner.

Det er ikke nødvendigvis en god ting, og hvis du synes, at Jeff Bezos’ penisformede raket er federe end Apollo 11, så skal vi mødes i skolegården til buksevand.

Dermed ikke sagt, at du skal kaste dig ned i næsegrus beundring og undgå at beskue den hellighed, der er Citizen Kane, hvis du ser DVD’en i en rodekasse i din lokale genner.

For når du har set den, har du set den, og så er der ikke rigtigt nogen grund til at se den igen.

Ikke når den har affødt så mange andre gode og spændende og vellavede film, der måske nok har en bedre historie eller bedre computergrafik eller flere høje lyde.

Så se dem i stedet, og giv et anerkendende nik og send en tanke til Orson Wells, når du kan se en af hans teknikker blive brugt i Marvel eller Star Wars eller nogle af de mange andre film, der kører lige for tiden.

Og så husk på, at verdens bedste film i høj grad kan takke innovation og nytænkning for den titel.

De er trods alt en mangelvare i det etablerede Hollywood i disse dage.

LÆS OGSÅ: Top 5: De bedste danske film nogensinde

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af ‘Je suis Karl’: Du skal holde tungen lige i munden

LÆS OGSÅ: Tjeklisten: Film du skal streame på Netflix lige nu

Total
1
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like