Filminstruktør og producer Ridley Scott, er en af vor tids mest legendariske og visionære filmskabere, med en lang række fantastiske produktioner bag sig.
Her får du en håndfuld af de bedste.
Duellanterne (1977)
Med Scotts smukke og ambitiøse prisvindende debutfilm, der er baseret på Joseph Conrads autentiske historie The Duel, er fundamentet for hans passion for de store dramaer lagt. Den ufravigelige dyst på liv og død, løber som en rød tråd gennem alle Scotts film. Ved overvindelse af frygt og følelse af afmagt, opstår udødeligheden. Og når ingen udvej findes, må der kæmpes til det sidste. Scott mestrer ikke blot genre og visuelle effekter, men også at skabe skønhed ud af selv de blodigste og mest brutale menneskelige som umenneskelige interaktioner.
LÆS OGSÅ: 5 klassikere på Filmstriben
Gladiator (2000)
Episk historisk drama – sværd og sandal-genren.
Thelma & Louise (1991)
Hvad jeg ville tolke som Scotts hyldest til feminisme og de stærke frie kvinder. Denne spændingsfilm er en roadmovie klassiker om to kvinders hæsblæsende rejse i en Thunderbird Convertible, mod den ultimative frigørelse.
Det er på en gang et herligt kick-ass (pardon my French) girlpower-statement om søstersolidaritet, og samtidig er det en film om lovløshed i et patriarkalsk samfund.
Thelma (Geena Davis, The Long Kiss Goodnight) er en godhjertet hjemmegående husmor, hvis husbond forsømmer hende. Og Louise (Susan Sarandon, Dead Man Walking, Stepmom) er hendes bedste veninde. Louise er en kløgtig og sej servitrice på det lokale cafeteria, som foreslår at de tager på en weekendtur for at fiske.
På vejen stopper de ved en rasteplads, hvor et udyr af en mand forsøger at voldtage Thelma på parkeringspladsen. Louise truer ham med en pistol, hvis han ikke stopper og hun skyder ham i affekt, da han begynder at råbe, som var det ham, der blev overfaldet. Thelma og Louise er nu eftersøgte kriminelle. Og herfra er der kun en vej.
Filmens slutscene over the Grand Canyon er uforglemmelig. – Brad Pitt (Moneyball, Inglorious Basterds) må også nævnes for sin gennembrudsrolle som den helt uimodståelige J.D.
Alien – Den 8. passager (1979) & Blade Runner (1982) er i tæt kapløb om førstepladsen og om at være Ridley Scotts største mesterværk. – Vi må følge reglerne, til vi tvinges til at bryde dem, så de to film deler førstepladsen.
Filmen er skræmmende godt skruet sammen. Den mere end 40 år gamle gyser står stadigt skarpt trukket op i nutidig relevans, med de stigende investeringer i udforskning af rummet, parallelt med angsten for det ukendte og invasionen af det fremmede. Når vi ikke længere ser vores fremtid på Jorden, skal vi en tur ud i rummet, og hvem ved, hvad vi finder og tager med hjem.
Scenen er sat i et rumskib skabt til minedrift. Et ufrivilligt stop på turen tilbage til jorden, efter et modtaget SOS-signal fra en efter sigende øde planet. John Hurt i rollen som Kane – en tekniker der tager tjansen at undersøge planetens overflade. Og Sigourney Weaver er Ellen Ripley i hendes livs rolle og som besætningsmedlem på moderskibet, sammen med Ian Holm, den videnskabelige officer Ash.
Da Kane kommer tilbage fra ekspeditionen, har han en lille modbydelig gæst med sig, der gør sin entre lidt længere fremme på rejsen.
Ripley får sin velfortjente ikonstatus som ”last woman standing” på skibet sammen med katten Jones.
Alien kan du se hos Viaplay eller Disney+, mens Blade Runnner er tilgængelig hos HBO Max.
LÆS OGSÅ: Vi anbefaler: 5 film du bør se i januar
LÆS OGSÅ: Natascha Kampusch: Ny dokumentar fortæller om hendes liv i fangenskab
LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Don’t Look Up’ har et vigtigt tema pakket ind i satire og ironi