Der er ikke meget spænding at komme efter i thrilleren ’Sharper’ med Julianne Moore

Sharper anmeldelse
John Lithgow og Julianne Moore i svindler-thrilleren ‘Sharper’ / Foto: Apple TV+

Den psykologiske thrillerfilm ‘Sharper’ på Apple TV+ byder på godt skuespil og flotte billeder, men knapt så meget spænding.

Der er bare noget cool over hustlere på film.

Den her type mennesker, der forsøger at franarre – oftest usympatiske – personer store summer penge. Gerne igennem en spektakulær plan, hvor bedraget er så svært gennemskueligt, at man som publikum ikke altid har styr på, om der er et twist på vej eller ej.

Højdepunktet indenfor genren er George Roy Hills klassiske film The Sting fra 1973 med den charmerende duo Paul Newman og Robert Redford i hovedrollerne. På seriefronten er den britiske Hustle en, man må unde sig selv at se, hvis man er til lyssky svindlere med et glimt i øjet.

Og derimellem er der et utal af andre film og serier, så det er noget af en genre, som Apple TV+-filmen Sharper melder sig ind i.

Det er tydeligt, at filmen aspirerer til at være mere intelligent, end den egentlig er.

Sharper er inddelt i kapitler opkaldt efter nogle af hovedpersonerne. Omdrejningspunktet er at snyde hinanden.

Specifikt er Max (Sebastian Stan) ude på at nyde så mange mennesker som overhovedet muligt. Han har nemlig en vendetta mod rigmanden Richard Hobbes (John Lithgow), og han skyr ingen midler for at opnå sin hævn. Men alt er selvsagt ikke, som det umiddelbart ser ud, og involverer desuden også boghandleren Tom (Justice Smith), den studerende Sandra (Brianna Middleton) samt Hobbes kone og Max’ mor, Madeline (Julianne Moore).

En langsom starter

Hvor Apple TV+ nærmest kun spytter den ene kvalitetsserie ud efter den anden, står det anderledes sløjere til på filmfronten.

Bevares, de har stadig en solid håneret i form af Oscar-vinderen i bedste film-kategorien, det underfundige komediedrama CODA.

Men derudover er det meget ujævnt på fiktionsfilmfronten. Selvom Sharper byder en række dygtige skuespillere, lider filmen under, at den ikke er vanvittig spændende.

I hustler-genren er det nødvendigt, at man sidder helt ude på kanten af sædet eller sofaen. Der skal være tvivl om, hvad der sker, eller også skal man være så overdådigt underholdt, at man ikke lægger mærker til diverse filmiske bump.

Lidt a la det man får med Ocean’s Eleven og dens efterfølgere.

Humor er der ikke meget af i Sharper. Historien udspiller sig som et alvorligt drama, hvor der i enkelte øjeblikke kan fremstemmes nogle tøhø-grin, men så heller ikke mere end det.

Så det, den skal vejes på, er, hvordan den fungerer som drama. For selvom den bliver markedsført som en thriller også, er det godt nok noget af en tilsnigelse. De spændingsskabende øjeblikke er langt fra hinanden og overstiger ikke noget, man finder i et gængst Hollywood-drama.

Men holder den så som drama?

Både og. For Sharper er i og for sig ikke en dårlig film. Den er bare langtrukken.

Langt fra Las Vegas

Kapitel-opdelingen gør ikke noget brugbart for fortællingen. Som regel kan skiftende synsvinkler fra forskellige karakterer give unik information eller indblik i, hvordan en bestemt begivenhed opfattes.

Det er helt klart også intentionen her, men udførslen gør, at der ikke sker noget, som ikke kunne være vist gennem konventionel filmfortælling.

Selvom danske Charlotte Bruus Christiensens (A Quiet Place) flotte stemningsskabende billeder er en fryd for øjet, er det i og for sig nytteløst, hvis ikke historien kan følge med.

Pilen peger i den henseende mod manuskriptforfatter-duoen Brian Gatewood og Allessandro Tanaka. De har tidligere stået bag et par forglemmelige serier, der aldrig kom længere end første sæson, og det er dér, problemet ligger.

For det er ligegyldigt, om du har den bedste idé nogensinde, hvis ikke udførslen er noget værd.

For der er næppe nogen tvivl om, at folk har været begejstrede for de ord, de har læst i manuskriptet. Ellers får du ikke Sebastian Stan, Julianne Moore og John Lithgow på rollelisten.

Og de tre samt Brianna Middleton og Justice Smith gør det skam godt. Stan har virkelig fundet sin niche for de her flotte fyre, der er nogle gedigne dumme svin, som man også så i den herlige Disney+-gyser Fresh.

Men når handlingen ikke matcher præstationerne, er det i og for sig lige meget, hvor gode de er. Eller hvor flot den er.

En film som Sharper står og falder med, hvor investeret man er i den handling, som udspiller sig foran en på skærmen. Igen, resultatet er ikke en dårlig film, den er bare ikke en, man bør udse sig for enhver pris. Den er DR-filmen, man skifter over på en fredag aften og bliver hængende, fordi man genkender nogle af skuespillerene. Men det er ikke en, man nødvendigvis anbefaler til andre.

Se traileren til Sharper

Fakta om ‘Sharper’:
Streamingtjeneste: Apple TV+
Premieredato: 17. februar 203
Genre: Drama, thriller
Instruktør: Benjamin Caron
Manuskriptforfatter: Brian Gatewood, Alessandro Tanaka
Medvirkende: Sebastian Stan, Julianne Moore, Brianna Middleton, Justice Smith, John Lithgow mfl.
Land: USA

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Fresh’ er noget af det fedeste, mest morbide og klammeste, jeg har set længe!

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Spirited’ fænger med musik og idé, men skuffer med resten

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: Jennifer Lawrence leverer en underspillet pragtpræstation i ‘Causeway’

Total
0
Shares

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like